Autoracen in Amerika is net even gekker

Autoracen in Amerika is net even gekker
 

Brandende zon, gillende motoren en schaars geklede dames in de pitsstraat. Zondag staan 33 wagens aan de start van de 101ste Indy500. Autoracen is macho en in Amerika nog net even gekker. Wie volgt de in oktober verongelukte Dan Wheldon op?

Knotsgek en hilarisch was de 100ste verjaardag van de Indy500 vorig jaar. De belangrijkste autorace ter wereld kende een ontknoping die, wanneer op filmdoek in Hollywood gezet, als ongeloofwaardig zou worden bestempeld. Met nog 20 rondes te rijden nam Danika Patrick brutaal de kop. U leest het goed, in de Indy500 kruipen ook dames achter het stuur. En Danika is niet alleen zonder enige twijfel de mooiste van het veld (zie foto), ze is ook de enige dame die in 2008 (Motogi, Japan) een IndyCar-wedstrijd wist te winnen. Met een mooie voorsprong gierde Danika over het ovaal, ruim 400 duizend toeschouwers in extase, maar de lampjes op haar dashboard flikkerden alarm. De laatste druppels brandstof werden uit de tank gezogen, de Honda viel stil. Rover Sinclair Bischop zag 20 punten verdampen en Danika eeuwige roem. Ze maakt dit jaar overigens geen deel uit van het IndyCar-circus.

Bertrand Baguette kreeg zo in lap 189 de titel in zijn schoot geworpen. Een sensatie hing in de lucht, de stem van de commentatoren sloegen over, de onbekende Belg zou toch niet op de erelijst worden bijgeschreven? Gelukkig voor the stars and stripes nation niet. Ook Baguette was niet zuinig genoeg geweest en viel stil in ronde 198. Het was de beurt aan JR Hildebrand. Debuterend in de IndyCar-series leek de 23 jarige Amerikaan met zijn neus in de boter te vallen. The rookie of the year zoefde de laatste bocht in op weg naar het zwartwit geblokt. De banden tot op het draad versleten, zijn racepak doorweekt van zweet, pijn in de billen van ruim 500 kilometer sturen, maar ultiem genot zou wachten. Een split seconde, meer was er niet nodig, leidde een klein drama in. Een fractie te hoog stuurde Hildebrand de bocht in, het rechter voorwiel blokkeerde, en bam! de muur in. Zijn wagen gleed met 3 wielen als tweede over de eindstreep. Rovers Pieter den Hartogh, Maurice Revenberg en de huidige leider Olaf van der Kraaij beten op de lip. Op de valreep geen punten voor het trio.

JR Hildebrand stond uren later nog met de handjes in de zij. Ontroostbaar! Hij had een fatale fout gemaakt. Dan Wheldan was de lachende vierde. Die zomerdag in mei tenminste. In de laatste rechte lijn stuurde hij zijn wagen langs de gecrashte driewieler van Hildebrand. Zie de spannende laatste rondes op beeld! .

Een half jaar later verongelukte Wheldon op het ovaal van Las Vegas tijdens het IndyCar World Championship 2011. Indy500 2012 zal ongetwijfeld worden opgedragen aan de gesneuvelde winnaar van vorig jaar. Wie zal zondag vol emotie op het podium in Indianapolis Wheldon mogen groeten? Winnen in de IndyCar is moeilijk te voorspellen. IndyCar racing is veel spannender dan Formule 1. De winnaar van pole wint bijna zeker niet. Op kop rijden kost namelijk veel meer brandstof dan in de slipstream mee glijden en vroeg in de race een voorsprong nemen heeft niet veel zin, want na iedere crash wordt de race geneutraliseerd. Eventueel opgebouwde voorsprong gaat zo verloren. De Indy500 is bijna 2x zo lang als de andere races in de IndyCar-serie en daarom zo speciaal. Uithoudingsvermogen speelt een grote rol. Welke coureur wint zondag in Indianapolis? Inzenden kan tot as zaterdag 23:59 uur. Succes.

Gepubliceerd op 24/05/2012
Aangepast op 24/05/2012
Auteur: Roversnest
 
 
Karsten van der Kraaij
29 mei 2012 om 16:55:46
De 96ste editie van de Indy500 was spannend. Na 190 van de 200 rondes reden nog 8 wagens aan de kop van het veld. Tony Kanaan had de leiding over genomen van Dario Franchitti. Voor de 30ste keer in de wedstrijd werd er van koppositie gewisseld.

De slotfase werd ingeleid door Mario Andretti. Hij stuurde zijn bolide de muur in en de wedstrijd werd voor de 7de keer geneutraliseerd. De baan werd schoon gemaakt, het hele pak weer bijeen achter de safetycar.

Met nog 5 rondes op het rondebord ging de gele vlag naar beneden. Franchitti nam gelijk de kop, Dixon een ronde later, toen Franchitti weer. Takumo Sato zat op het vinkentouw, in de slipstream. Had hij daar nog maar even gebleven.

De Japanner had geen geduld. Sato plande een inhaalactie 4 bochten voor het einde, zijn wagen spinde en stuiterde tegen de muur. Franchitti reed onbedreigd naar de finish. De Schot pakte na 2007 en 2010 voor de derde keer de titel in Indianapolis.

De crash van Sato betekende geen 20 punten voor rover Frank Knoester. Hij zat er dichtbij. Franchitti was 2,5 punten waard. Maar liefst 4 rovers uit de top 7 schreven punten bij.