Na enkele jaren het volgen van de trucks in Dakar gaat de Glazen Bol dit jaar over op de motoren. Een keuze op Coma of Despres lijkt een zekerheidje maar nieuwe reglementen zorgen ervoor dat vanaf 2011 alle professioneels rijden op een motor met een gelijke cilinderinhoud. Lees verder…
Na enkele jaren het volgen van de trucks in Dakar gaat de Glazen Bol dit jaar over op de motoren. Eigenlijk was het een beetje saai bij de trucks. Het Russische Team Kamaz domineert de boel al jaren met af en toe een Hollandse vlam in de pijp. Het Roversnest hoopt dat het bij de motoren een stuk spannender is. Natuurlijk, ook bij de motoren zijn er giganten maar het leger outsiders is een stuk groter dan bij de trucks. De twee grote kanshebbers op de motor zijn de Fransman Cyril Despres (zie foto) en de Italiaan Marc Coma. Despres rijdt voor het Red Bull Team en heeft in 2005, 2007 en 2010 Dakar gewonnen. Coma is kopman van het MRW Rally Factory team en heeft in 2006 en 2009 Dakar gewonnen. Een keuze op een van deze motorcoureurs lijkt een zekerheidje maar nieuwe reglementen zorgen ervoor dat vanaf 2011 alle professioneels rijden op een motor met een gelijke cilinderinhoud (450cc).
De kansen van Lopez Contardo, Duclos, Fretigne, Pisano, Viladoms, Casteu, Rodirugues, Bethys, Verhoeven en Boano zijn door de wijzigingen in de regels aanzienlijk toegenomen. En wie weet is er zelfs een dark horse die in 2011 zo maar als winnaar opstaat op de Zuid Amerikaanse wegen. Bevrijd van beperkingen crost de grote onbekende coureur onbevangen over de wegen van Buenos Aires tot aan de uiterste noordelijke regio’s van ArgentiniĆ« en Chili bij de Boliviaanse en Peruaanse grens. Bij de San Francisco Pass tussen Chili en ArgentiniĆ« (zie foto) rijdt hij op 4.726 meter boven de zeespiegel. En daar op die hoogte zal hij loskomen van zijn motor en heel even zweven. Door het gebrek aan zuurstof zullen hallucinerende visoenen voor hem verschijnen waarin de enige rover die in hem gelooft met een Glazen Bol in zijn handen achterop de motor zit als hij als winnaar terugkeert in Buenos Aires…
Gelijke motorcilinderinhoud of niet, Coma en Despres komen bovendrijven. Teleurstellend, wij hadden wat spannenders verwacht. Coma is nog even geholpen door onze landgenoot Verhoeven die bij een van de etappes bij de derde zandduin naar links ging in plaats van rechts en Despres in zijn kielzog meenam. Anyhow, 18 rovers pakken 1.1 punt.
Namens het Roversnest,
Namens het Roversnest,
Geblesseerde David Fretigne vervangen. Artikel van 10 november.
Ik ben er voor dat sukkels strafpunten worden toegekend. What a prick (moi) :)
P.S. En ik kon een glimlach niet onderdrukken bij het zien van de Schanzhelden met Schlierenzauer.. Er bestaat dus toch een God...