Alex Tagliani verrast en vertrekt vanaf pole

Alex Tagliani verrast en vertrekt vanaf pole
 

De zondag voor Memorial Day is Amerika in de ban van Indy 500. De belangrijkste autorace ter wereld viert dit jaar haar 100ste verjaardag. Alex Tagliani vertrekt zondag 29 mei vanaf pole. Een grote verrassing. Wie wint en welke coureur valt als eerste uit?

Amerika maakt zich op voor de 100ste verjaardag van de Indy500, de 95ste editie van de belangrijkste autorace ter wereld. De zon zal de lucht boven het asfalt drillen, als door een laagje water worden de racewagens in de verte in vage contouren getrokken. Honda-motoren worden warm gedraaid en zullen gillen in de nieuwste Dallara modellen even verderop in de pitstraat. De Italiaanse Automobili fabrikant Dallara liet sinds 1998 al 10 keer de winnende racewagen van de band lopen. Verbrande Ethanol zal de atmosfeer vullen, geremd rubber neuzen kriebelen. Duizenden racefans joelen. Op de ovale baan in Speedway Indianapolis gieren de raceauto’s met 300 kilometer per uur door de flauwe bochten. De coureurs vechten 200 rondes lang met de middelpuntvliedende kracht, posities wisselen vaker dan een servicebeurt tijdens een potje tennis, een paar minuten in de slipstream levert mogelijk voordeel op in de laatste rondes. Opperste concentratie wordt vereist, een kleine stuurfout en de bolide kaatst snoeihard tegen de muur. 500 miles of te wel 804 kilometer sturen met als doel te worden bijgeschreven op de Borg-Warner trofee. Voor de winnaar ligt 2 miljoen dollar klaar, ongetwijfeld ook een stimulans om in gewonnen positie iets meer risico te nemen dan anders.

In 1911 werd de eerste editie gewonnen door Ray Harroun. De 32 jarige Amerikaan uit Pennsylvania had een jaar eerder in 1910 de 200 miles van Indianapolis ook gewonnen, maar de mini-versie is niet terug te vinden op de officiële erelijst. De eerste Indy500 werd verreden op Memorial Day, tegenwoordig is de eerste zondag voor Memorial Day de vaste racedatum. In 1933 vroeg winnaar Louis Meyer na zijn tweede Indy500 titel op het podium om een glas buttermilk, een licht zure dikkere melkvorm die vanwege langere houdbaarheid in warme klimaten wordt gedronken. Toen Meyer in 1936 zijn derde overwinning behaalde stond er een fles buttermilk voor hem klaar. Melk voor de winnaar is sindsdien traditie.

Emmerson Fittipaldi verbrak deze traditie door sinaasappelsap te drinken na zijn overwinning in 1993. Fittipaldi bezit zelf sinaasappelgaarden in Brazilië en wilde op het podium met een fles oranje vocht aan de lippen sinaasappelsap als product promoten. De ludieke actie van de tweevoudig wereldkampioen formule 1 schoot bij de Amerikanen in het verkeerde keelgat. De traditie van de melk zit kennelijk erg diep, want Fittipaldi werd een week later tijdens de Indycarrace in Milwaukee door duizenden racefans massaal uitgejouwd. Zelfs toen Fittipaldi in 2008, jaren nadat hij zijn actieve loopbaan in 1997 na een zware crash had beëindigd, de Pace Car mocht rijden, was het incident nog niet vergeten. De Braziliaanse racelegende werd met boe-geroep vanaf de volle tribunes alles behalve welkom geheten. Tegenwoordig is Fittipaldi manager van het Braziliaans A1 raceteam.

Tijdens de kwalificatie-wedstrijden afgelopen weekend heeft Alex Tagliani de felbegeerde pole-position gegrepen. Underdog Tagliani zorgde voor een geweldige verrassing, de vreugde bij het kleine team van Sam Schmidt Motorsports was dan ook uitbundig. Het team heeft onvoldoende budget voor een heel Indycarseizoen en kan daarom maar enkele races rijden. Pole-position in Indianapolis levert 175.000 dollar op. Voor het eerst sinds 2004 wordt de eerste startrij niet door een Penske-bolide bezet. Voor Team Penske, al jaren een van de toonaangevende teams, begon de Indy500 editie 2011 al rampzalig toen Ryan Brisco tijdens de ochtendtraining crashte en op een brancard moest worden afgevoerd. Een uur later was Briscoe weer op het circuit, maar hij wist zich in drie pogingen niet te kwalificeren. Voor Briscoe wacht Bump Day. Drievoudig winnaar Helio Castroneves, de afgelopen twee jaar startend vanaf pole, kwam niet verder dan de 16de plek. “We zijn in ieder geval in de wedstrijd”, bagatelliseerde de Braziliaan zijn zwakke optreden. Dario Franchitti, winnaar in 2010, zag op een bizarre manier een startplek op de eerste rij in rook opgaan. Op weg naar de snelste tijd viel zijn Ganassi Dallara Honda zonder brandstof. “Hoe kan dat in Godsnaam gebeuren”, mopperde de Schot. Franchitti start vanaf plek 9.

Tijdens Pole Day op zaterdag kwalificeren de snelste 24 coureurs zich voor de race een week later. Pole-position wordt bepaald tijdens een spectaculaire shootout competitie tussen de snelste 9 racewagens. De zondag na Pole Day volgt traditioneel Bump Day. Tijdens Bump Day worden de startplaatsen 25 tot en met 33 gevuld. Het gaat hierbij om de gemiddelde topsnelheid die wordt gehaald. De langzaamste gekwalificeerde racewagen op Pole Day is ‘on the bubble’, deze snelheid geldt als kwalificatienorm. Wanneer het veld is aangevuld tot 33 wagens, dan ‘bumping commences’ en valt het doek. Bijna ieder jaar verslikt een van de favorieten zich wel. Terwijl zijn vriendjes mogen spelen op het circuit, wordt hij naar de tribunes verbannen. Zaterdag 28 mei aanstaande is het voor het roverspeloton om 23:59 uur ‘bumping commences’. Er wachten twee vragen: welke coureur wint de Indy500 en wie valt als eerste uit? De officiële website is bepalend. Het kan voorkomen dat twee of meer auto’s tegelijkertijd uitvallen, de punten worden in dat geval over alle uitgevallen auto’s verdeeld.

Gepubliceerd op 22/05/2011
Aangepast op 22/05/2011
Auteur: Roversnest
 
 
Rob Lenting
29 mei 2011 om 22:07:44
Uitslag Indy Car Series - Indy 500 2011:

1. Dan Wheldon 200 ronden
2. JR Hildebrand + 2.108
3. Graham Rahal + 5.594
4. Tony Kanaan + 7.487
5. Oriol Servia + 8.875
6. Scott Dixon + 9.543
7. Bertrand Baguette + 23.963
8. Tomas Scheckter + 24.329
9. Marco Andretti + 25.471
10. Danica Patrick + 26.448
Rob Lenting
29 mei 2011 om 22:05:23
Wat een race, wat een race! Live gevolgd op internet, het zweet tussen de billen. De 100ste Indy500 is gewonnen door een oud-kampioen Dan Wheldon, maar vooral de manier waarop, daar zal nog lang over worden gesproken. Een mooiere verjaardag is niet voor te stellen. De Indy500 was zo spannend, daar moet je een keer naar toe!

De 1ste helft van de race werd beheerst door de favorieten Scott Dixon en Dario Franchitti, maar het tactisch steekspel begon zoals gewoonlijk pas in de laatste 30 rondes. Op het juiste moment een pitstop nemen en slim omgaan met de brandstof, daar draait het om bij de Indycarracing. Tijdens iedere crash wordt de race geneutraliseerd, een goed moment voor een bandenwissel of bijtanken van ethanol, maar dat is alleen slim als de concurrentie dat ook doet. Een zenuwslopend spel.

Met nog 5 rondes te gaan leek Danica Patrick voor het eerst de Indy500 te winnen. Met vijf secondes voorsprong begon ze aan de absolute finale. Sinclair Bischop nadrukkelijk in de race voor 20 punten!

De Belg Bertrand Baquette naderde met grote snelheid en passeerde de overigens aantrekkelijk vrouw Patrick met nog 3 rondes te gaan. De wagen van Baquette was erg licht en daardoor snel, maar de Belg kwam zonder brandstof te staan.
Rob Lenting
29 mei 2011 om 22:00:36
Dario Franchitti terug aan de leiding. In zijn slipstream de 23-jarige JR Hildebrand, debuterend op Speedway Indianapolis. De rest van het veld op meer dan 10 secondes.

Laatste ronde, Franchitti rijdt de pits in. De Schot heeft kennelijk ook geen brandstof meer, rookie Hidebrand pakt de kop met een ruime voorsprong op weg naar een droomdebuut.

De commentatoren zijn hilarisch, zal hij de finish wel halen? Heeft hij nog wel voldoende brandstof? De laatste bocht en bam, de muur! Hildebrand stuurde te hoog in, zijn linker voorwiel blokkeerde, de banden waren tot op de naad versleten. Terwijl zijn wagen op drie wielen de laatste 100 meters naar de finish doorglijdt, wipt Dan Wheldon voorbij. De winnaar in 2005, dit seizoen alleen van start in Indianapolis, rijd voor het zeer bescheiden Bryan Herta Autosport, wint de Indy500 2011.

Takumo Sato raakte in de tiende ronde de muur en werd genoteerd als eerst uitvaller. 10 punten voor Jorn van der Bie en Martin Klijn. De Glazen Bol winnaar van 2007 is de top3 binnen geslopen.

Rovers Appeldoorn, Bakhuis, De Weerd en Govers verdienen 5 punten met de winst van Wheldon. Govers tikt onze leider Steijger nadrukkelijk op de schouder en Peter Jan de Weerd is eindelijk verlost van de 0.
Rob Lenting
23 mei 2011 om 19:45:30
Een aanvulling op de roversreglementen:

Alleen coureurs die daadwerkelijk op het circuit staan om te starten komen in aanmerking voor de twijfelachtige eer eerste uitvaller te worden. Een coureur die niet komt opdagen en zijn wagen tijdens de officiele start niet op het circuit brengt, geldt NIET als eerste uitvaller. De coureur die staat te wachten op het officiele startsein en zijn auto laat afslaan en de motor niet meer gestart krijgt komt wel in aanmerking voor eerste uitvaller.

De uitslag op de officiele Indy500 web-site is bepalend waarin is opgenomen het aantal gereden rondes. Het kan zijn dat twee of meer coureurs in dezelfde ronde uitvallen. In dat geval telt niet de racewagen die als eerste van de baan glijdt, maar worden alle betreffende coureurs goed gerekend en worden de punten gedeeld.

Klink logisch, maar voor de zekerheid toch nog apart genoemd.

De scherpste rovers onder ons was ongetwijfeld al opgevallen dat de optie -geen coureur valt uit- dit keer niet kan worden gekozen. Vergeten en niet meer toe te voegen. Het roversnest hoopt dat er in ieder geval 1 coureur de muur raakt, zonder erg uiteraard, of zijn motor ziet uitvallen.

Excuses voor het ongemak,

namens het roversnest,

Rob Lenting
23 mei 2011 om 08:10:23
De startopstelling Indy 500 2011:

Eerste rij: Alex Tagliani, Scott Dixon, Oriol Servia
Tweede rij: Townsend Bell, Will Power, Dan Wheldon
Derde rij: Buddy Rice, Ed Carpenter, Dario Franchitti
Vierde rij: Takuma Sato, Vitor Meira, JR Hildebrand
Vijfde rij: James Hinchcliffe, Bertrand Baguette, Davey Hamilton
Zesde rij: Helio Castroneves, John Andretti, EJ Viso
Zevende rij: Bruno Junqueira, Justin Wilson, James Howard
Achtste rij: Tomas Scheckter, Tony Kanaan, Simona de Silvestro
Negende rij: Paul Tracy, Danica Patrick, Ryan Briscoe
Tiende rij: Marco Andretti, Charlie Kimball, Graham Rahal
Elfde rij: Alex Lloyd, Pippa Mann, Ana Beatriz

Niet gekwalificeerd: Ryan Hunter-Reay, Mike Conway, James Jakes, Sebastian Saavedra, Raphael Matos, Ho-Pin Tung, Scott Speed
Rob Lenting
22 mei 2011 om 14:23:01
1. Alex Tagliani Sam Schmidt 227.472mph
2. Scott Dixon Ganassi 227.340mph
3. Oriol Servia Newman/Haas 227.168mph
4. Townsend Bell Sam Schmidt 226.887mph
5. Will Power Penske 226.773mph
6. Dan Wheldon Herta 226.490mph
7. Buddy Rice Panther 225.786mph
8. Ed Carpenter Sarah Fisher 225.121mph
9. Dario Franchitti Ganassi
10. Takuma Sato KV 225.736mph
11. Vitor Meira Foyt 225.590mph
12. JR Hildebrand Panther 225.579mph
13. James Hinchcliffe Newman/Haas 225.572mph
14. Bertrand Baguette Rahal Letterman Lanigan 225.285mph
15. Davey Hamilton Dreyer & Reinbold 225.250mph
16. Helio Castroneves Penske 225.216mph
17. John Andretti Petty/Andretti 224.981mph
18. EJ Viso KV 224.732mph
19. Bruno Junqueira Foyt 224.691mph
20. Justin Wilson Dreyer & Reinbold 224.511mph
21. Jay Howard Rahal/Schmidt 224.483mph
22. Tomas Scheckter KV/SH 224.433mph
23. Tony Kanaan KV 224.417mph
24. Simona de Silvestro HVM 224.392mph