Formule 1 terug op de kalender

Formule 1 terug op de kalender
 

De Formule 1 is weer terug op de Glazen Bol kalender. Het circus reist over twee weken naar Monaco, de straatrace van Monte Carlo is nog altijd de meest aansprekende in de reeks. En laten we eerlijk zijn: wie wil niet een keertje in Monaco op de tribunes zitten?

De Formule 1 is weer terug op de Glazen Bol kalender. Even weggeweest, want de winnaar was niet moeilijk te voorspellen, maar de gillende motoren zijn in sportland te populair om te negeren. De hoogste klasse in de autosport trekt aandacht van over de hele wereld, Formule 1 mag met recht een mondiale sport worden genoemd. Het circus reist over twee weken naar Monaco. De Glazen Bol vraagt aandacht voor de straatrace van Monte Carlo, nog altijd de meest aansprekende in de reeks Formule 1 races. En laten we eerlijk zijn: wie wil niet een keertje in Monaco op de tribunes zitten? Uitzicht over de jachthaven van het Vorstendom, de Middellandse Zee in al haar kleuren. Pracht en rijkdom binnen handbereik, de raceauto’s grommen door straten en tunnels. Tot wel 18.000 toeren worden gemaakt, het doet pijn in de oren. De zon brandt, het leven lacht, ijsje in de hand en een blik op de vele bronsbruin gekleurde vrouwenbenen die voorbij paraderen. De locatie van de volgende rovers-expeditie lijkt bij deze bepaald.

Pricipatu de Munegu, zoals de Monegasken het Vorstendom Monaco zelf noemen, is het dichtstbevolkte land ter wereld. Het dwergstaatje heeft een oppervlakte van 2 vierkante kilometer en telt ruim 30.000 inwoners. Monoca staat internationaal bekend als mondaine badplaats en als belastingparadijs met veel casino’s. En de zon schijnt er. Een keer per jaar komt de Formule 1 op bezoek. De GP van Monaco is samen met de Indy500 en de 24h van LeMans de bekendste races in de autosport. Monaco is een van de Grand Prix die al sinds het ontstaan van het wereldkampioenschap Formule 1 op de kalender staat. Het is een echte klassieker. Een groot coureur heeft Monaco op zijn palmares staan. In 1929 won William Grover-Williams in een Mercedes Benz zonder spoilers de eerste editie. Vorig jaar won Mark Webber.

Ayrton Senna (foto) is recordwinnaar. Hij was tussen 1987 en 1993 maar liefst 6x de snelste. Pole position is in Monaco erg belangrijk, want inhalen is niet gemakkelijk op het circuit van Monte Carlo. Soms, heel soms, regent het in mei. Nattigheid en straatvuil is garantie voor spektakel. De race in 1984 is de boeken in gegaan als bijzonder spectaculair. Senna startte door een mislukte kwalificatie als allerlaatste van het veld en begon een indrukwekkende inhaalrace. Alleen Alain Prost bleef het Braziliaanse talent nog net voor, omdat de race door het extreme weer werd ingekort. Anders had Senna zeker gewonnen. Het was de start van een indrukwekkende carrière gekleurd met 3 wereldtitels en 41 GP-overwinningen. Senna verongelukte in 1994 tijdens de GP van San Marino. Hij werd 34 jaar. De crash in de muur is alweer bijna 20 jaar geleden. Ongelofelijk.

Vraag 39 is een zogenaamde bonusvraag. Naast de winnaar (voor maximaal 10 punten), zijn de nummer 2 en 3 op het podium mogelijk bonuspunten waard. Dat maakt deze vraag interessant. Een rover heeft alleen recht op bonuspunten wanneer de winnaar goed is voorspeld. Zowel nummer 2 als nummer 3 moeten goed worden ingevuld voor maximaal 10 extra punten. Het complete podium goed voorspellen. dat is nog niet zo makkelijk. De juiste top 3 is misschien wel een mooi aantal punten waard. Inzenden kan vanaf as woensdag.

Gepubliceerd op 12/05/2013
Aangepast op 12/05/2013
Auteur: Roversnest
 
 
Rob Lenting
30 mei 2013 om 23:24:02
Dat was weer een echte Grand Prix van Monaco. Twee uur racen, rode vlag, safety car, crashes, halsbrekende inhaalmanoeuvres, controverse en een mooi verhaal voor de winnaar. En een duif met negen levens.

Dertig jaar nadat zijn vader het flikte, won Nico Rosberg de Grand Prix van Monaco. De bandenhel die het team teisterde in de eerdere Grands Prix, bleef nu uit. En als hij al was gekomen, was het nog altijd Monaco en was inhalen nog altijd een kwestie op zich.

Rosberg domineerde het hele weekend, zette de auto op pole en maakte geen enkele fout in de 78 rondjes die volgden. Achter hem stuiterden links en rechts mannen van de baan, maar Rosberg bleef als een metronoom rondrijden.

Hij spaarde zijn banden uitstekend en had natuurlijk het geluk dat de langzame bochten in Monaco minder zwaar zijn voor het rubber. Mercedes op de hoogste treden van het podium. Je zal maar Mercedes rijden.

Bij de rovers was het weer saai. Formule 1 en de Glazen Bol, het is geen goed huwelijk. 0,6 punten was de overwinning van Rosberg waard, logischerwijs niet veel daar hij van pole vertrok, maar nummers 2 en 3 werden niet juist gekozen. Een mooie kans op 10 bonuspunten is daarmee niet benut.